Der er nok mange forskellige holdninger til, hvordan en god chef skal være, og det afhænger naturligvis også af, hvilket fag der er tale om. I det hele taget er der mange ting, som spiller ind, så hvad gør man, for at blive den bedst mulige chef?
Disciplin og respekt
Du er nødt til at vurdere, hvor meget disciplin du skal kræve af dine medarbejdere, for at du kan være sikker på, at de varetager de opgaver, de skal. Alle medarbejdere er jo forskellige, og nogen kan have brug for at blive mindet om reglerne en gang imellem, mens andre automatisk er så pligtopfyldende, at de af sig selv får arbejdet gjort. Det er, uanset hvad, vigtigt, at dine medarbejdere respekterer dig og anerkender, at du er den overordnede. Derfor kan du sagtens have et afslappet forhold til de ansatte, og sådan er det da også på de fleste arbejdspladser i Danmark.
Det gode arbejdsmiljø
Som chef er det dig, der skal sørge for, at der er et behageligt arbejdsmiljø, og at de ansatte trives, når de er på arbejde. Sørg for at tale med den enkelte medarbejder og anerkende at du har set dem og sætter pris på deres indsats. Sig godmorgen så dagen får en god start, og ”tak for i dag” eller ”vi ses i morgen”, når I går. Ros når nogen har gjort et godt stykke arbejde, og sørg i det hele taget for, at der er god kommunikation imellem dig og dine ansatte. Opdager du konflikter imellem de ansatte, skal du sørge for, at de bliver løst så hurtigt som muligt, så det ikke eskalerer til noget uløseligt. Slå hårdt ned hvis du opdager nogen bagtale en anden på arbejdspladsen. Det kan hurtigt brede sig og skabe en dårlig stemning. Sørg for at der er mulighed for hjælp til konflikthåndtering, så ingen kommer til at føle sig udenfor. God og ærlig kommunikation i en pæn tone er vejen frem.
Tag hånd om de ansatte
Du skal ikke være bange for at spørge ind til de ansatte, hvis synes, der er tegn på sygdom eller ændringer i deres adfærd. Mange arbejdspladser har sundhedsordninger og forsikringer, så de ansatte kan få behandling og hjælp hurtigt. Men uanset hvad bør du tage en samtale med den pågældende og finde ud af, hvad der foregår. Adfærd som manglende koncentrationsevne, irritation, uoplagthed, stress og øget aggression, kan være tegn på afhængighed som ludomani eller alkoholmisbrug. Det kan være en svær og akavet samtale at tage, men det er ikke et problem, der forsvinder af sig selv. Uden hjælp vil det blot blive værre med tiden, men der er flere muligheder for at få behandling for afhængighed. Måske har jeres virksomhed et tilbud om alkoholbehandling og hvis ikke, er det nemt at finde. Det hører også med til jobbet som chef, at tage sig af denne slags problemer.